tisdag 15 juli 2014

I det enkla


I det enkla bor det vackra - är det inte så det sägs? Nu när vi är mitt i högsommaren kan jag inte annat än att hålla med detta påstående.


Alla dessa färger, dofter och smaker. Hon är rik och givmild vår Moder Jord. 


Vår lilla trädgård rymmer inte så mycket plats att odla på, men det är med stor glädje och mycket välbehag jag plockar av vad som bjuds. Idag blev det ett härligt litet fat med olika bär.
Jordgubbarna som börjar sjunga på sista versen, smultronen från plantan som själv bestämde vart den ville bo, och vinbären från vas en liten buske. 
Som sagt inte så mycket, men väldigt vackert och ack så gott!


Lavendeln, den älskade lavendeln står i högblom och jag passar på att njuta så mycket jag bara kan. Jag passerar medvetet alldeles för nära plantorna, och dessa svarar mig med en mjuk liten doftpuff av den njutbara doften. 
Jag fyller näsan, lungorna och sinnet med doftslingorna, stoppar undan dem i mitt hjärta bland "bra att ha-sakerna" som jag så väl behöver under den långa, mörka och kalla vintern.


Jag fyller flaskor med lavendelblom och äppelcidervinäger som förgyller min gom när längtan efter sommaren blir för stor. Jag torkar lavendel bara precis som den är, och jag lägger lavendel i olivolja för att den ska få bli den finaste av alla hudvårdsmedel.

Jag plockar kryddörter och gör väldoftande salt, välsmakande smör och de finaste av vinägersorter.



 

Och mitt i allt detta bara finns jag - alldeles i nuet, närvarande helt i stunden. Och i det enkla vilar allt det vackra.

Ha det gott!

/Lotta 

3 kommentarer:

  1. Det där med lavendel och olivolja måste jag testa!
    Skulle vilja testa allt det du gör men jag har inte den energin.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så sant Lotta. Du är klok du. Och vilka ljuvliga bilder du bjuder på. Så enkelt och så vansinnigt gott. Livet är sannerligen gott!

    Ta hand om dig vännen!

    Kram Charlie

    SvaraRadera
  3. Duger gott nog minst sagt!

    SvaraRadera