söndag 13 juli 2014

Mera Tallinn


Som jag berättade i gårdagens inlägg så valde vi att spendera en hel del tid i Tallinns Old Town, den gamla stadsdelen innan för ringmuren.


Denna stadsdel har anor ända sedan 1200-talet om jag har förstått det rätt, och många gamla byggnader är ytterst välbevarade.
Esterna har en fantastisk känsla för att att blanda gammalt med nytt, och få det till att kännas helt rätt.

Det kryllade av caféer och restauranger, och det var inte lätt att välja vart man skulle stanna till och få sig något gott till livs.






Jag lovar - den godaste koppen chaite jag någonsin smakat drack jag i ett av caféerna här (det är den ni ser på bilden här ovan). Mamma och jag var rörande överens om att vi skulle behöva många flera dagar här för att hinna ens äta sig igenom en bråkdel av alla mysiga ställen - men då hade det få bli ett Herkulesplan hem istället för ett vanligt flygplan :)...


Vart man än vände sig så gjorde det medeltida temat sig påmint, inte bara husen då, utan även människor som jobbade i restauranger och butiker var många klädda som på medeltiden. 


Det var på det hela taget väldigt mysigt att strosa rundor och lyssna till musik och titta på byggnader. Och alla dessa portar och bakgårdar som inrymde restauranger, caféer eller bara vackra blickfång. Jag var helt lyrisk!






Det roliga var att fast man gått i samma gata flera gånger, hittade man nya saker att titt på varje gång. Jag vet inte hur många 
"-Men titta där!" som vi utbrast dessa få dagar.
En sån "men titta där-grej" var när jag sent på lördagseftermiddagen fick syn på detta...


... en port som ledde in till ett gammalt dominikanskt munkkloster som varit aktivt mellan 1200-talet någon gång tills 1526. Numera är det ett museum. Gissa om vi var tvungna att återvända på söndagen för att titta närmre på denna skatt?






Tänk att allt detta finns kvar, fast Tallinn blev så svårt bombat under kriget! Helt förbluffande!!

Sista porten jag tänker visa er är in till en liten "hemma hos" resturang. Familjen som bodde där hade startat restaurang i sitt hem, och där avnjöt vi resans sista måltid å den mysiga lilla innergården. Den godaste pastan jag ätit någonsin bör tilläggas...







Ännu en gång - vilken resa! Och jag vill dit igen, och igen och igen... 

Strax bär det av för mig mot jobb. 2+1 jobbenatt kvar innan jag på fredag morgon checkar ut för fem veckors ledighet från allt vad sjukhusjobb heter. Det ska bli så himla GOTT!

Ha det gott alles!

/Lotta

2 kommentarer:

  1. Det förstår jag! En resa helt i min smak :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen en vacker stad! Varm kram!

    SvaraRadera