måndag 14 juli 2014

Linnus - Rakvere Castle

Linnus - Rakvere Castle

Dags för del tre i min Estlands triologi...
Som jag berättade i första inlägget om Estland så besökte vi även en medeltida riddarborg, Linnus, eller Rakvere Castle som det också kallas. En otroligt häftig upplevelse för en historienörd som mig!

Här hemma har vi Glimmingehus som är den mest välbevarade medeltidsborgen i Norden. Jag kan väl säga att Glimmingehus känns som en blek lilliputt i jämförelse med Rakvere Castle, som visade sig vara den typen av riddarborg man ser i filmer. 
Och för mig som inte kan få nog av Ivanhoe var detta en fullträff - det var ju som en Ivanhoe-borg!

"Barbers shop" - läkarstuga med apotek och åderlåtning

Gässen patrullerade fritt på gårdsplanen

Smeden vid sitt städ

Här, precis som vid andra turistmål vi besökte, var personalen tidstypiskt klädda. Denna borg kändes väldigt "levande" eftersom man hade lagt sig vinn om att visa hur det kunde se ut på en medeltida borg. Gäss traskade rundor på innergården (jag är skiträdd för gäss!), där fanns får, hästar, kaniner, höns, en get (dock inte traskandes i det fria). Skådespelare som hade sina olika roller och restaurang med medeltida mat.

Borggården

Herr Get försökte gömma sig bakom pålen

Krukmakeriet



Som mamma till två söner som var riddartokiga som små pojkar kan jag säga att jag önskar att jag hade visst om att denna borg finns. De hade varit i extas om de hade fått komma hit och titta på alla riddargrejer och alla skådespel som bjöds under dagen.
Jag skulle kunna tänka mig att detta till och med hade övertrumfat Euro Disney med hästlängder (som annars ligger i topp på deras lista).



Välbevarad är ordet som ständigt har återkommit när jag beskrivit vad vi såg i Estland, och välbevarad är ordet som passar även här. Man hade verkligen en känsla av att befinna sig mitt i vår medeltida historia, och med lite fantasi kunde man se framför sig hur det medeltida livet på en riddarborg kunde vara.
Det fanns även en liten utställning med grejer som grävts fram, alltifrån knivar, krus och skålar till riktiga riddarsvärd och utrustningar.

Välanvänt riddarsvärd - alldeles hackigt och naggat i eggen

Borgens lärosal

Klostergården

Ett av dagens skådespel

För er som undrar vart denna borg ligger, så är det i Rakvere, ungefär en timmes bilfärd från Tallinn. Är man inte bilburen så går det både buss och tåg från Tallinn till Rakvere med ganska täta avgångar. Oavsett om ni har små riddare i familjen eller ej, så tycker jag absolut att ni skall besöka borgen. Den har öppet hela året, om än lite mer begränsat under vintermånaderna. Man kan läsa mer här. 

Linnus - Rakvere Castle

Vi var under lite tidspress vid vårt riddarborgsbesök, men jag hoppas verkligen att jag ska kunna åka dit igen vid något annat tillfälle med lite mer tid. Och kanske tillsammans med mina små riddare som inte längre är så små. Men även stora riddare kan få sitt lystmäte mättat på denna fina borg :).

Till sist, som dagens sista bild - kanske inte helt autentisk men så himla rolig! Borgens facilitet för 2000-talets besökare...

De har en stor portion humor de där esterna :)

Ha det gott!

/Lotta
 

1 kommentar:

  1. Ett besök helt i min smak så kommer jag dit en gång så vet jag vart det bär av!

    SvaraRadera