fredag 10 augusti 2012

Örtigt & mumsigt

Måste bara få dela med mig av något som jag tycker är vansinnigt GOTT!! 





Jaha, morötter! Oh vad gott tänker väl ni?? Ja, det är morötter, men de är örtmarinerade morötter som är så vansinnigt gott. Varma eller kalla, till grillat eller som dom är bara rakt upp och ner.

Jag är inte den bästa på det med recept, för jag gör ofta enligt "hitte po", men ska försöka mig på ungefärliga mått.

Örtmarinerade morötter:

ca 1kg morötter
½ dl olivolja
1msk vinäger (Passar bra att använda någon "himmagjord" örtvinäger)
skal o saft från en liten ekologisk citron
ett litet knippe färska kryddörter ( idag använde jag vinterkyndel, oregano, timjan och citrontimjan)
½ tsk flytande honung
lite salt och svartpeppar 

Skala och dela morötterna i lagom bitar. Skvätt lite olivolja över o blanda runt. Rosta i ugnen i 225 grader tills morötterna börjar få fin färg. Blanda under tiden ihop olivolja, vinäger, citron, honung och kryddörterna. Häll detta över de varma morötterna när de tas ur ugnen. Salta o peppra efter tycke och smak.


 
Sen är det bara att njuta med väldigt gott samvete :)!


Gó fredag till er alla, och med en önskan om en riktigt härlig helg.

                            Lev väl!
                            /Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar