lördag 11 augusti 2012

Jag har blivit med....

                        ...en TANJIN!

Har återigen varit på mitt favoritställe, MaKalösa Trädgårdar, och shoppat loss lite grann. Denna gången blev det en sk tanjin. Det är en marockansk lergryta som man kan ha på grillen eller över en gasolbrännare eller över en fot av lera som går att köpa till. (Jag föredrar att undvika gasol, eftersom detta inte kommer från förnyelsebar råvara).

Dagens fantastiska väder inbjöd verkligen till invigning av min fina "gryta". Det medföljde ett recept vid inköpet, men i vanlig ordning kunde jag inte hålla mig till det, men använde mig av det som "bas".

"Uteköket"
När glödbädden var fin var det dags att börja "kocka". Jag började med att steka upp strimlad fläsk karré i lite rapsolja på det varma lerfatet.

Sedan på med paprika, lök och morötter. Jag kryddade med  gurkmeja, kanel, curry, spiskummin, chili, vitlök, salt och peppar. Lite färsk repad timjan och hackad persilja fick också hänga med.
Sedan på med lite varm kycklingbuljong, och så på med locket...


Detta fick sedan stå och sköta sig helt själv ca 45 min, medan hungriga magar kurrade i kapp...

Och så till slut - det magiska ögonblicket! Äntligen skulle locket öppnas och premiär resultatet inspekteras.

                           Tadaaa!! 
Det är nu man skulle vilja ha detta med doft-blogg igen. Vilka fantastiska dofter!! Och även färgerna för den delen (blir inte riktigt rättvisande här på bilden).

Sedan var det bara till att ställa fram den vackra tanjinen på bordet...

...för att sedan bara hugga in! Och hur det smakade?? Så fantastiskt GOTT!!

Så jag kan inte annat än rekommendera er att testa detta om ni vill ta enkel och nyttig matlagning till nya dimensioner :). 

                                                          Lev väl!
                        /Lotta

5 kommentarer:

  1. Oj oj oj det ser verkligen gott ut ! En lyckad investering :-)
    Christina

    SvaraRadera
  2. En sådan har jag aldrig sett.
    Den var verkligen fin! Vacker att ha på bordet! Ser väldigt mycket "medelhavet" ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vacker och enkel matlagning. Lite "allt i ett med minimal arbetsinsats...

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera