onsdag 13 november 2013

Inte så sött

Onsdagsmorgonen är på väg att bli onsdagsförmiddag. För mig väntar en dags jobb i lilla butiken, och efter det en tur till grannstaden. Yngste sonen ska välja gymnasieskola, och idag är det "öppet hus" på en av alla otaliga skolor. Efter detta besök kommer dagen att krönas med middag tillsammans med en härlig kvinna som jag inte träffat på ett tag.

Vilket ryck jag fick för sisådär en timme sedan - kom på att jag kunde ju baka något till eftermiddagsfikat...


MUFFINS
12st

3 ekologiska bananer
2 ekologiska ägg
3dl mandelmjöl
1dl kallpressad neutral olja  
2msk ekologisk kakao
2tsk bakpulver
½tsk äkta vaniljpulver (gärna då ekologiskt...)

Mosa bananerna grovt och blanda ihop alla ingredienser. Fördela smeten i 12 muffinsformar på muffinsplåt.
Grädda i 175 grader i ca 20 min.

(Receptet hittade jag i sista numret av tidningen "Mat&Hälsa". En bra tidning som tyvärr ska läggas ner...) 


Provsmakning så här på morgonkvisten; goda. Mjuka och saftiga med bra "fluff" - men betydligt mindre söta än vanliga muffins. Absolut ett bra alternativ om man vill dra ner på vitt mjöl och socker. Testa vet jag!

Ha en fin onsdag!
/Lotta

5 kommentarer:

  1. Oj vad länge sedan jag använde min muffinsform kom jag på nu när jag ser din. Kanske borde sno ditt recept och baka jag med :)
    Ha en trevlig middag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Spännande! Hade det inte varit banan i dom skulle jag kunna tänkt mej att smaka, men nu får jag TYVÄRR avstå! =)

    SvaraRadera
  3. Okej, den uppmaningen blir inte svår att följa.
    Men jag måste hitta nån att dela resultatet med, annars äter jag upp allihop....
    Kram

    SvaraRadera
  4. vilka härliga muffins. hoppas det gick bra med val av gymnasieskola inte lätt det där. Kram

    SvaraRadera
  5. banan och choklad brukar vara en väldigt säker kombination. Hoppas det blev någon klarhet i det kommande gymnasievalet!

    SvaraRadera