torsdag 13 november 2014

Novembersol


Min lilla butik har fått ett tillskott på hyllorna - fina ekologiska kryddor från ett tyskt företag som heter Herbaria. Bara rena kryddor, rakt upp och ner , utan en massa smakförstärkare och annan goja, förpackade i vackra burkar som går fint att stapla på varandra. 
Jag är helt såld på dessa kryddblandningar med underfundiga namn, som doftar förföriskt och smakar helt underbart. Att de är ekologiska är inte annat än ett endaste stort plus. Konventionellt odlade kryddor är kraftigt besprutade, och de försöker jag i möjligaste mån att undvika.


Helst skulle jag vilja fylla kryddhyllan hemma med dessa juveler, men jag började med tre olika; Pumpakungen, Tango Spice och Tajine Marrakesh. 
Den sistnämnda använde jag till en långkokande köttgryta, varpå yngste sonen utbrast -"VAD är det du lagar? Det luktar ju så himla gott!!".
Och det var inte bara doften som var himmelsk, även smaken skickade oss till sjunde himlen. 
Tangokryddan har jag inte hunnit använda än, men däremot Pumpakungen fick göra premiär i husets grytor en grå och mulen dag i förra veckan. 
En alldeles härligt solgul pumpasoppa blev resultatet efter att en vacker pumpa fått förena sig med Pumpakungen.





Så med en jämntjock grå massa utanför fönstret lyste denna gyllengula soppa som en sol i mitt kök. En god, vacker novembersol kryddad med aromatiska kryddor som spred värme i både kropp och sinne. Pumpa+Pumpakungen = sant...

PUMPASOPPA MED PUMPAKUNGEN (4 pers)

500 g mogen Hokkaidopumpa
2 msk ghee
1 finhackad gul lök
1 hackad vitlökskyfta
1 liter grönsaksbuljong
2,5 dl kokosmjölk
2 msk Pumpakungen (Herbaria)
Salt

Skölj pumpan, dela den i klyftor, ta bort kärnorna och baka den i ugnen på 170 grader i ca 45 min. Tärna fruktköttet. Hetta upp ghee, tillsätt lök och vitlök och låt fräsa 5 min utan att det får färg.Tillsätt pupan och låt den fräsa med en stund. Tillsätt buljong och kokosmjölk. Låt allt sjuda ca 15 min, passera och smaka av med Pumpakungen och salt.

Resultatet blev en god och mättande soppa, perfekt att avnjuta en höstruskig novemberdag. Kan absolut rekommenderas!

Annars idag? Ja, grådasket har varit jämntjockt i alla fall sedan jag steg upp vid middagstid. En intensiv period med många jobbnätter är över för denna gången och jag jobbar inte på sjukhuset förrän nästa fredag igen. Skönt!
S har varit hemma en kort sväng, och vi passade på att ta en fika tillsammans inne i stan. Åh vad jag njuter av att få umgås med mina älskade pågar! Det är inte lika självklart med deras sällskap längre, nu när de börjar bli vuxna, därför gäller det att fånga de tillfällen som ges och bara njuta av stunden.

Så imorgon vet ni vad som gäller för er som bor i Simrishamn med omnejd - man ur huse för att bunkra underbara, ekologiska kryddblandningar ;). Jag lovar - ni blir kökets okrönta kungar och drottningar utan allt för stora ansträngningar!

Ha en go´kväll!

/Lotta




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar