tisdag 4 september 2012

Bevarar sommaren

Solen har varit generös med sin närvaro här på Österlen senaste tiden. Almanackan säger höst, men ute har det varit sommar...
Efter en sommar med "hög luftfuktighet" (läs; en sjutusans massa regn), så är det bara att tacka och ta emot dessa solstrålar.

Vädret med både regn och sol har gjort att min lilla örtagård är ytterst frodig, och jag sysselsätter mig en hel del med att ta hand om detta gröna guld. Jag kan inte upprepa det många gånger nog - tänka att ta fram dessa flaskor och burkar, så fulla av sol och liv, när vintern har oss i sitt grepp.

Oregano, vinterkyndel, chili och fransk dragon
Ekologisk äppelcidervinäger smaksätts med olika kombinationer av kryddor, chili och vitlök. Himalayasalt mixas med diverse olika kryddor... Det doftar fantastiskt i köket!!
Örtsalt och örtvinäger i olika smaker
Vackert!
Så häftigt att veta precis vad det är i flaskorna och burkarna, och att det är mina "omsorger" som har gjort att det växer så det knakar. 
Helt perfekta "gå bort presenter" att ha med sig om man skulle råka bli hembjuden till någon ;)...

                                                                    Lev väl!
                            /Lotta

1 kommentar:

  1. Verkligen bra "gå bort presenter"!
    Höst..jojo,det har vi. Det var 3 grader i morse.
    Senare på dagen blev det 15 grader men med regn och blåst. Så hösten ÄR här :(
    Kram!

    SvaraRadera