tisdag 17 juli 2012

I häxdoktorns skafferi

Yngste sonen har bestämt sig för att jag är en häxa! 

Inte alls i någon negativ bemärkelse efter någon batalj oss emellan, utan mer på basis av min passion för örter och växter, och hur jag hanterar dessa. För några veckor sedan när jag kom ut i vårt kombinerade lusthus/växthus hade spindlarna haft fullt upp med att fixa nät. Jag är inte ohämmat förtjust i att få spindelnät i ansiktet och håret, så jag fick tag på en liten pinne och började riva ner näten. De satt ganska högt, så det blev att jag "viftade" rundor i luften med den lilla pinnen.
Yngste sonen dök precis upp i terassdörren.
- VAD gör du mamma??!?
- River ner spindelnät - vad annars, tyckte jag?
- Allså jag trodde du höll på med någon magisk besvärjelse eller nå´t...

Jag fick mig ett gott skratt!!


Han tycker ju oxå att jag liknar en häxdoktor när jag har mitt lilla doft-krus runt halsen, så jag tänkte att det kunde vara passande att visa en del av vad "häxdoktorn" har i sitt skafferi :)...
Just nu fylls ju detta skafferi på så mycket jag bara hinner med och vädret tillåter. I tidigare inägg har ju avhandlats allt från torkning av örter till salter och vinägrar.




Jag väljer att förvara mina örter (de som står framme och används) i ljusa glas och flaskor av inte alldeles för stor modell. Sånt som är på "lager" förvarar jag i mörka burkar eller papperspåsar,och sen fyller jag på de ljusa burkarna efterhand som de tar slut. Tycker att detta är ett bra system, och örterna hinner varken tappa smak eller färg.

Ett litet boktips till er som är intresserade av detta med örtmedicin och läkeväxter är denna bok...


"Örtmedicin och växtmagi" från Det Bästa. Den går inte att få tag på i bokhandlar, men sök på nätet eller hos något antikvariat. Jag hittade min
på Bokbörsen på nätet. Det är en mycket bra bok, nästan som en bibel för örtfantaster! Rekommenderas varmt...

Nu väntar snart ett besök på Kiviksmarknad. Konstaterar varje gång jag varit där att det är samma skräp som tidigare år, men ett besök där är ändå ett måste på något vis.


                             Lev väl!
                             /Lotta

 

1 kommentar:

  1. Go´morron "häxan"! ;)

    Vi VAR ju till och med i Kivik första marknadsdagen, men någon marknad blev det inte.
    Även om jag tycker det är den finaste av marknadsplatser - med havet nedanför.

    SvaraRadera