torsdag 1 december 2011

Varsågoda!


Ja, vad kan man ha ekologiskt lakritsrotpulver till? Vad sägs om  CHOLKADDOPPADE LAKRITSKOLOR....

Bjuder er på ett recept på dessa små "godingar":

3 dl ekologisk vispgrädde
3 dl ekologiskt strösocker
1 dl ekologisk sirap (jag använder mörk för "mustigare" smak).
2 msk ekologiskt lakritspulver
1 msk ekologiskt smör
100 g mörk choklad (minst 70%)
1-2 msk strösseleller flingsalt

Häll grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.
Koka upp och tillsätt lakritspulvret. Koka kraftigt utan lock tills smeten har en temperatur på 120-125 grader, använd kökstermometer. Det tar 30-60 min beroende på kastrullens storlek. Rör i smöret.

Lägg bakplåtspapper i en liten form, ca 15x15cm. Häll upp kolasmeten i formen och låt stelna i kylskåp ca 20 min. Skär den stelnade kolan i lagomstora munsbitar. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Doppa kolabitarna i chokladen och lägg dem på ett bakplåtspapper.
Garnera med strössel eller flingsalt innan chokladen har stelnat. Slå in i små bitar av cellofan eller bakplåtspapper. Förvara i kylskåp.

Ta fram och låt kolorna bli rumstempererade, sedan NJUT!!

...och lakritsrotpulver, var får man tag på det? På BRUNNSHÄLSAN så klart!!

Lev väl/ Lotta

3 kommentarer:

  1. Låter gott, sådana vill vi prova på nyår!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte alls att lakrits & choklad hör ihop i mitt huvud...Men så har jag en kollega som brukar göra just chokladdoppade lakritskolor & som är det gooodaste hon vet!!
    Så vem vet, kanske provar jag oxå en vacker dag! ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag inte äter godis själv så har jag inte en aning om vad de smakar... Men det allmänna omdömmet var godkänt skulle jag tro - i alla fall med tanke på åtgången!!

      Radera